Wat klopt er van de argumenten achter het EU-referendum van #geenpeil?

Op 6 april a.s. mogen we stemmen over het samenwerkingsakkoord met Oekraïne. Nu het referendum dichterbij komt, verschijnt er veel informatie online en in de media over het samenwerkingsakkoord tussen Oekraïne en de Europese Unie. Helaas blijken veel argumenten tegen het verdrag vaak niet juist te zijn. Karel Smouter (hoofdredacteur van de Correspondent) checkte met mede-factcheckers Joost Vormeer en Arlette van den Berg de vijf grootste claims die op GeenPeil.nl voorbijgekomen zijn. Ook hebben, zo blijkt nu, de indieners het verdrag (323 pagina’s) niet of nauwelijks gelezen en geven ze toe het verdrag niet helemaal te snappen. Wel hebben ze de bakens van het referendum verzet. Het is nu meer een tevredenheidsonderzoek van de Europese Unie.
Het debat verzandt hierdoor steeds meer in een populistisch voor of tegen Europa.

Ondanks het feit dat het referendum ons door rechtspopulisme is opgedrongen is gebruik maken van je stemrecht 6 april belangrijk. Het gaat echt wel ergens over.

GroenLinks pleit voor een ja. Voor een duidelijke analyse en pleidooi voor een Ja verwijzen wij graag naar het stuk van Jesse Klaver en Bas Eeckhout in de volkskrant van 26 februari en te lezen op de website www.groenlink.nl.

Achtergrond: