Fractie laat zich inspireren tijdens VPRO’s meetup “Doorbraak van Duurzaam”

Een donderdagmiddag, mooi weer, Green Drinks netwerkbijeenkomst met een VPRO’s Tegenlicht meetup in de Harbour Jazzclub in Winschoten, dit leek ons wel wat. Vooral de Jazzclub prikkelde onze nieuwsgierigheid.
Als fractie moet je af en toe over de schutting van de gemeente kijken en voor inspiratie de provincie in.
Deze bijeenkomst leek ons een mooie gelegenheid. Green Drinks Groningen brengt op geregelde tijdstippen en op inspirerende locaties mensen uit de provincie samen die actief zijn met duurzaamheid of zich er ermee betrokken voelen.

Het is mooi om te zien dat in een deel van de provincie waar de werkloosheid heel hoog is en de gevolgen van de krimp erg zichtbaar worden er toch altijd weer mensen opstaan die gericht met een blik op de toekomst  er iets van proberen van te maken.
Zo de Harbour Jazzclub, gevestigd in een van de twee historische tramwerkplaatsen aan de Havenkade in Winschoten. Momenteel wordt deze haven ontwikkeld tot een historische haven. Historisch was het een ontmoetingsplek waar handel, kunst, muziek, gezelligheid en vertier in elkaar overgingen. De initiatiefnemers willen deze functie van ontmoetingsplek weer in ere herstellen.Dit doen ze met live Jazz muziek op zondag, exposities van lokale kunstenaars en doorlopend het café annex zaal.

Reina Boels-Feikens van Rein Advies leidde de VPRO Tegenlicht meet-up in door in het kort haar bedrijf voor te stellen. Haar advies is: denk werelds en handel Gronings.  Rein advies helpt bedrijven en andere organisaties op een praktische, lonende en boeiende manier invulling te geven aan duurzaam (Lean) en maatschappelijk verantwoord (sociaal) ondernemen.  Dit doet ze met Groningse nuchterheid. Niet te veel lullen maar poetsen. Momenteel is ze heel actief met koploper projecten in de regio. Het Koploperproject biedt organisaties de kans om effectief en doelgericht duurzaam te ondernemen. Het koppelt collectieve en bedrijfsbelangen aan de regionale waarde-economie. Een project als mogelijk antwoord op de vraag: Hoe kunnen wij de transitie naar meer duurzaamheid versnellen. Hoe krijg je lokaal mensen enthousiast. Door de koplopers na een nul-meting bij elkaar te brengen om met elkaar meetbare stappen in de goede richting vast te bedenken, wordt de weg naar meer duurzaamheid concreet en inzichtelijk. Het blijkt goed te werken ondernemers nemen elkaar mee.
Dit bracht ons op het idee om samen met het platform duurzaamheid Loppersum een koploperproject op te zetten. Via de duurzaamheidsmarkten hebben de ondernemers al kennis gemaakt met elkaar. Een koploperproject is een mogelijkheid om blijvend elkaar te versterken in de gang naar meer duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Tijd voor de film: VPRO’s Tegenlicht aflevering “De doorbraak van Duurzaam” .
Er onttrekt zich een stille revolutie. De energie uit duurzame bronnen is langzaam maar zeker goedkoper aan het worden dan energie opgewekt uit fossiele bronnen. In landen als Brazilië, Australië, Chili en delen van de Verenigde Staten is de overweging om over te gaan op duurzame energie nu al een puur economische geworden. De komende jaren zal de prijs van zonne- en windenergie in snel tempo verder dalen.  En daarna zal het aantal landen waar het omslagpunt voor duurzame energie doorbroken wordt bereikt, verder toenemen. Duitsland verwacht eind 2017 het duurzame omslagpunt te bereiken.
Uit de discussie achteraf bleek maar weer dat Nederland door de gasverslaving hopeloos achterop loopt en er ondanks de stille revolutie nog werk genoeg aan de winkel is om in Nederland de transitie te versnellen. Zeker ook om er voor de zorgen dat ook de baten van verduurzaming eerlijk verdeelt worden.
Wij gaan er mee aan de slag. Niet lullen maar (zonnepanelen) poetsen.

meetup-winschoten-dvhn