Gastschrijver

BELEVENISSEN IN AFRIKA EN MADAGASCAR

MAA_0253 Afrika, een enorm werelddeel dat zich uitstrekt van de Middellandse Zee tot het raakpunt van de Indische Oceaan en de Atlantic. Van de Arabische landen ken ik  Marokko van een uitgebreid bezoek, Libië van een bezoek per schip in 1969 tijdens het uitbreken van de revolutie die Khadaffi en consorten aan de macht  brachten, Congo Brazzaville doordat ik er enkele jaren op een schip gewerkt heb vanuit Pointe Noir en Gabon, doordat we er ook werkten met hetzelfde schip.

Door: Frank Macville

Afgelopen april was ik in Zuid-Afrika, in Kaapstad. Dat was bijzonder, want de laatste keer dat ik daar was lag heel ver terug, namelijk in 1960. De haven was enorm veranderd: groter, ruimer, met veel beter beschermde kades tegen de deining van de Zuid-Atlantische Oceaan. Leefde de bevolking toen streng gescheiden door de apartheidspolitiek, nu is het een enorme mengelmoes, met de nadruk op de kleurlingen. Het Afrikaans, ieder kent wel de geschiedenis van deze kolonie, is een levende taal, al zullen de mensen je in eerste instantie in het Engels benaderen. Alleen langzaam en duidelijk articulerend weten de Zuid-Afrikanen het Nederlands te begrijpen. Volgens hen hebben wij curieuze zinswendingen en -constructies en zeer merkwaardige uitdrukkingen; zo hoor je het ook eens van de andere kant!

In bars en restaurants loopt alles door elkaar. De mate van welvarendheid (en het hebben van werk) lijkt de enige graadmeter. De bediening in restaurants gebeurt door blanke en gekleurde mensen door elkaar. Wel redelijk veel bedelende mensen, die allerlei waardeloze zaken aanbieden: kauwgum, memorysticks voor computers, tissues, weet ik wat en niet altijd even vriendelijk als je het aanbod afslaat. Aan de muren rond woningen en compounds met glasscherven en prikkeldraad zie je dat het een harde samenleving is met veel criminaliteit, maar de algemene indruk die ik ervan had, was positief wat de samenleving betreft en van grote schoonheid wat het landschap betreft.

Madagaskar

Niet veel later, in mei, zijn Marian en ik in Madagaskar, een drieweekse trip met een klein gezelschap van in totaal zes mensen. Je reist met een busje met chauffeur en een MAA_0599(Engelstalige) gids die continu bij ons blijft, ook tijdens het ontbijt en het avondeten. Logies is allemaal van tevoren geregeld en van prima kwaliteit. Ook de uitstapjes. We zijn er natuurlijk (met dank aan National Geografic) voor de lemuren, een soort halfaapjes, de kameleons, kikkers, gekko’s en wat al niet meer bijzondere dieren en flora, uniek voor dit eiland en nergens anders ter wereld voorkomend. We worden op onze wenken bediend, met eerst een nachtelijke wandeling. Onder begeleiding van de gids: zonder die mensen vind je echt niets, zij weten de plaatsen en zien de soms minuscule diertjes, kameleons ter grootte van een duimskootje, kikkers ongeveer net zo groot of nog kleiner, de muislemuur van pakweg 15 cm die maximaal 45 gram weegt!

De andere dieren zien we tijdens dagwandelingen van ongeveer 3,5 uur in de natuurparken, ook altijd met een gids. Anders vind je echt niets! De lemuren zitten meestal (nagenoeg altijd) hoog in de bomen, in families. Heel leuk was het dat in een park drie stuks afdaalden en tussen onze groep in over het pad liepen: een mannetje met twee vrouwtjes.

Uiteindelijk zit je wel veel op reis in de bus. Het is een enorm groot eiland, met de lengte van Frankrijk en België en een breedte van 600 km. Wij bezoeken het midden en zuiden, met bezoekjes aan de Indische Oceaan (woeste branding) en de westkant het kanaal van Mozambique, waar ik vanuit een zeilbootje snorkel. Bij de reis is ingecalculeerd een tocht per spoor. Maar die gaat niet door, want de locomotief ligt al drie weken in reparatie. Ook een tocht van twee dagen per boot over een kanaal in het oosten is inbegrepen. Binnen geluidsbereik van de Indische Oceaan, met bezoekjes aan dorpen, ontroerende schooltjes, dertig kinderen op de grond in de leeftijd van 4 tot 14 jaar, met een vrijwilliger voor de klas